RO: Asistenții virtuali sunt prezenți acum și în Transilvania.

19.10.2024

Apărută în Statele Unite și devenită cunoscută la nivel mondial, profesia de asistent virtual este acum și în Transilvania. Ce presupune această meserie, cum se poate practica și cine o poate exercita? – am vorbit despre asta cu Péter Zsombor, pionierul acestui domeniu în Transilvania.


"Oricine poate fi asistent virtual, nu ai nevoie de o diplomă universitară. Cu toate acestea, bune abilități organizatorice, capacitatea de a lucra independent, flexibilitatea și deschiderea către lucruri noi sunt importante. Cunoștințele lingvistice și alte calificări pot fi un avantaj" - enumeră cele mai importante caracteristici, Péter Zsombor, născut în Miercurea-Ciuc, care lucrează în prezent la Cluj-Napoca, este pionierul transilvănean al acestui nou serviciu.

După cum a spus el, de câțiva ani popularizează forma de afaceri care sprijină companiile, iar în ultimii ani tot mai mulți oameni au început să se angajeze în această meserie în Transilvania.

Funcționează într-un cadru legal

Potrivit lui, asistenții virtuali preiau sarcini pe care companiile preferă să le externalizeze pentru a economisi timp și resurse. Aceștia activează în mod legal, ca freelanceri, și îndeplinesc diverse activități administrative: realizarea de rapoarte, traduceri, gestionarea diverselor documente oficiale, editarea imaginilor și a textelor, transcrierea înregistrărilor audio, apeluri de tip cold calling, oferirea unor consultanțe juridice de bază, crearea de site-uri web, organizarea evenimentelor sau administrarea platformelor de social media. Cold calling-ul reprezintă o tehnică de marketing care vizează găsirea de clienți noi, necunoscuți până la acel moment, prin intermediul apelurilor telefonice.

"Există o gamă largă de servicii oferite de asistenții virtuali, iar natura sarcinilor poate varia semnificativ", a explicat Péter Zsombor.

El a mai subliniat că cea mai mare parte a muncii poate fi realizată de acasă, cu ajutorul internetului. "Fiecare sarcină este diferită, ceea ce asigură că acest domeniu nu devine niciodată monoton", a adăugat el. Printre cele mai complexe proiecte pe care le-a întâlnit se numără o cerere din partea unei companii internaționale de a identifica toate sălile de spectacole, centre culturale și case de cultură din România, cu o capacitate de peste 500 de locuri, echipate corespunzător cu tehnologie de sunet și lumină, care sunt disponibile într-o anumită perioadă a anului.

Biroul este locul unde există internet

"Avantajul profesiei este că nu sunt granițe geografice. În loc de prezență fizică, fiabilitatea și viteza sunt cheia. Un asistent "tradițional" este adesea în biroul alăturat – eu pot să fiu pe orice continent, dar rezultatul este la fel: problemele sunt rezolvate", a spus asistentul virtual ardelean. El a adăugat că biroul lui este oriunde, unde există wifi sau internet mobil. "Am descoperit această profesie printre domeniile de activitate oferite nomazilor digitali (muncă online combinată cu călătorii sau explorarea lumii în timp ce lucrezi), totul a început de acolo, mânat de curiozitate", a împărtășit el cum a început pe această cale. Societatea transilvăneană a fost inițial sceptică, întrucât nevoia de prezență personală este adânc înrădăcinată, dar mai ales după pandemia de coronavirus, cultura muncii digitale a devenit din ce în ce mai acceptată în regiunea noastră.

"Viitorul asistenței virtuale este promițător, iar formele tradiționale de muncă sunt în plină transformare. Nu cred că asistenții »analogici«, adică oamenii, vor dispărea complet, dar rolul lor se va schimba", a afirmat el. De asemenea, consideră că ar putea veni ziua în care nu vom mai vorbi despre "timp de lucru", ci despre "timp de rezultat", iar conceptul de birou va căpăta un sens nou: biroul poate fi oriunde, fără limite geografice.


Începuturile

Meseria de asistent virtual a luat naștere în Statele Unite ale Americii, având ca punct de plecare o carte publicată în 2007. 4 ore - Săptămâna de lucru (The 4-Hour Workweek), scrisă de Timothy Ferris, pune accent pe gestionarea eficientă a timpului și a sarcinilor. "Cartea a evidențiat faptul că o parte dintre activitățile de la locul de muncă pot fi realizate mai eficient cu un ajutor extern, astfel dând naștere conceptului de asistent virtual", a explicat Péter Zsombor. Ferris a arătat cum pot fi externalizate sarcinile de zi cu zi, repetitive, astfel încât antreprenorii să se poată concentra pe activități creative și strategice. Această idee a fost revoluționară și s-a răspândit rapid în rândul antreprenorilor, mai ales în Statele Unite, unde munca la distanță și outsourcing-ul erau deja practici obișnuite.În România, odată cu accelerarea procesului de digitalizare, tot mai multe companii descoperă beneficiile oferite de colaborarea cu asistenți virtuali.

Sursa: https://szekelyhon.ro/aktualis/virtualis-asszistensek-mar-erdelyben-is

Barabás Hajnal 19 octombrie 2024 - Székelyhon.ro